FAQ's

Nedan kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna vi får.
Om du har en fråga du inte hittar svar på är du varmt välkommen att höra av dig till vår vänliga kundtjänst som kan svara på alla dina frågor eller om du har förslag på frågor vi kan lägga till på den här sidan. 

KLOCKOR

Detta är en av de vanligaste frågorna vi får och vi förstår varför. Modeklockor har blivit väldigt populära under de senaste åren och vi är väldigt stolta över att kunna säga att alla våra klockor är äkta märkesklockor som kommer med 2 års garanti från tillverkaren. Man får ett garantihäfte/manual med i lådan och klockan kommer i originalförpackning. Många frågar också efter serienummer men det är tyvärr inget som kommer med alla märken, tex Michael Kors och Marc Jacobs har inga serienummer alls på sina varor. Att man har en garanti på sin klocka är normalt sett ett kännetecken på att klockan är äkta. Din garanti täcker urverket, urtavlan och visarna.

Det är normalt att en ny klocka kommer med för stort armband eftersom det inte finns en universal storlek på handleder. Vanligtvis behöver man alltid justera ett armband med 1-3 länkar. Vissa passar klockan perfekt på och andra måste ta bort fler länkar än normalt. Det är alltid en bre idé att spara de borttagna länkarna.

Armbandjustering bör alltid utföras av en kvalificerad urmakare, gärna en urmakare som säljer klockor av samma märke eftersom det ibland krävs vissa kunskaper och/eller verktyg. Tillexempel är klockor som är gjorda i keramik väldigt känsliga för stötar och kan gå sönder. Därför är det viktigt att man inte själv försöker sig på att justera sin klocka. 

Swelando står inte för armbandjusteringar, däremot ger vi dig 100:- tillgodo på ditt nästa köp, om du skickar in en bild på kvittot till vår support. 

Tänk på att din ångerrätt upphör när du har förminskat armbandet på din klocka.

En kronograf är helt enkelt ett tidtagarur. Man kan enkelt se att en klocka har en kronograf genom att se om den har två extra knappar vid sidan av kronan (delen man drar ut för att ställa om klockan). Knappen som finns vid klockan 2 (övre) är start- och stoppknapp. Tryck en gång på knappen, då ser du att kronografen går igång. Tryck en gång till på samma knapp för att stoppa den. Efter att man har använt kronografen ska den nollställas, detta gör du enkelt genom att trycka på knappen vid klockan 4 (nedre). Då kommer du se hur visarna hoppar eller snabbt snurrar tillbaka till det nollställda läget.

Observera att den stora sekundvisaren inte alltid är den som visar tiden! Vissa modeller har en kronograf där istället. Då ska den stora sekundvisaren stå stilla. Oftast kan man se att en liten visare i en av de små urtavlorna alltid tickar. Det är då den riktiga sekundvisaren. Tänk på att batteriet dras snabbare när kronografen är igång. 

Ibland kan kronografen nollställa sig snett men det är då inget fel på din klocka, den behöver endast kalibreras. Det är oftast väldigt enkelt att kalibrera kronografen men om du upplever att det är för svårt är du varmt välkommen att höra av dig till vår support eller gå till din lokala urmakare. 

För att kalibrera kronografen behöver du först se till att kronografen är nollställd genom att trycka på nedre knappen. Dra sedan ut kronan till yttersta läget.

Därefter kan du med hjälp av övre och nedre knappen klicka fram kronografens visare så de alla pekar på 0 eller 12 beroende på klockans design.

Olika märken och modeller har olika tillvägagångssätt vid kalibrering, men oftast flyttar övre knappen visaren framåt och nedre knappen flyttar den bakåt. 


Keramikklockor är snygga och håller färgen bättre än pläterad metall. Den keramiska ytan tål även repor bättre. Dock är det viktigt att man är försiktig med sin keramikklocka eftersom den inte kan hantera hårda stötar och slag som en klocka i metall eller plast. Keramik är ett material som härdats i ugn, precis som en porslinstallrik och bör därför handskas varsamt. 

Många modeller är designade med strasstenar. Vissa märken har äkta diamanter och då kommer ett certifikat med klockan. Varje sten sätts dit med lim för hand och ibland kan en sten trilla av. Det kan bero på flera faktorer som att limmet torkat ut pga kallt klimat eller om det kommit vatten på stenarna. Stenar och skruvar går tyvärr inte under garantin men kostar inte mycket att åtgärda hos en urmakare. Vi på Swelando tycker givetvis att stenar ska hålla mer än 3 månader och ger därför våra kunder 100:- tillgodo för upp till 3 stenar som lossnar inom 3 månader om du skickar in kvittot till oss. Mejla vår support för mer information. 

Skulle din klocka komma skadad eller med en saknad sten redan vid leverans ber vi dig ta kontakt med oss omedelbart


Innan du börjar använda din klocka är det viktigt att du tittar på klockans baksida för att se hur vattentålig den är och läs nedanstående information.

Förr i tiden kallade man klockor antingen vattentäta eller inte vattentäta. Detta är missledande då det finns nivåer på hur mycket vatten en klocka tål. Man säger heller inte längre att en klocka är vattentät utan använder termen ’hållbar’. 

Vattenhållbarheten på en klocka mäts i form av mängden tryck, orsakat av vatten, den tål. En vanlig missuppfattning gällande betäckningen ’meter’ är att man ska kunna dyka så långt under vatten. Det stämmer inte! Enheterna man använder är ATM, Bar, M (meter) eller FT (feet). Det är en betäckning på hur mycket tryck klockan kan utstå och betyder som sagt inte djup. Man kan alltså inte dyka 30 meter under ytan med en klocka som är märkt med 3 ATM (30m) En sådan klocka tål endast vattenstänk. 

Vatttenskador på din klocka täcks endast av garantin om din klocka är 10 ATM eller över. Tänk på att kontrollera att gummipackningen inte har torkat ut med jämna mellanrum. Uttrokning av gummipackningen sker naturligt efter en viss tid men även exponering av klorin, saltvatten eller tvål kan torka ut packningen och då släpper klockan in vatten.

Kondens kan uppstå i klockor med 10 ATM och över om de exponeras för ånga eller varma bad. De flesta klockor är inte lämpade för ånga och värme. OBS! Använd ej din klocka i varmdusch, bastu eller heta bad i badkar då det kan påverka packningen. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens och man kan då se vätska innanför glaset. Luftfuktigheten behöver inte ha försvunnit även om vätskan inte syns längre under glaset utan klockan måste snarast lämnas in till en urmakare för att avlägsna fukten. Om inte fukten avlägsnas kan den tränga in i själva urverket och förstöra klockan. 

Temperaturväxlingar som uppstår om du går från minusgrader till hög inomhustemperatur kan orsaka kondens liksom att klockan ligger i ett badrum medans varm dusch används. Detta  kan hända med klockor som är märkta med 10 eller 20 ATM och är inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

Märkning av klockan vattenhållbarhet kan se olika ut. Olika modeller och märken samt olika delar av världen kan ha olika benämningar.

Ett exempel kan vara att 30 meter= 3ATM=3BAR=100ft alla har samma betydelse så som 1000mm=100cm=10dm=1m egentligen är samma längd.

Klockan är märkt på baksidan med den vattensäkerhet som den klarar av.


Hållbarhet (Tryck)

ATM 3 (30m)

ATM 5 (50m)

ATM 10 (100m)

ATM20 (200m)

Damm

Ja

Ja

Ja

Ja

Vattenstänk

Ja

Ja

Ja

Ja

Lätt regn

x

Ja

Ja

Ja

Dusch/Ösregn

x

x

Ja

Ja

Simmning

x

x

Ja

Ja

Fridykning

x

x

x

Ja

Fukt/Ånga

x

x

x

x

Du vill naturligtvis att din klocka fungera under en längre tid så du bör tänka på att den innehåller finmekaniska delar som är sammansatta med största möjliga precision. Både billiga klockor och dyrare märken vill du ju ha glädje av. Detta innebär att du bör tänka på följande punkter:

Undvik stötar och slag mot klockan. Din klocka är konstruerad för att klara normalt användande. Man bör inte sova med klockan.

Ändring av tid och datum på din klocka ska helst inte göras mellan kl 22.00 och 02.00 (detta gäller klockor med datum då det är 24 timmars urverk) då detta kan skada mekanismen inuti klockan.

Undvik att använda parfym, tvål eller andra kemikalier som kan skada din klocka. Det kan orsaka missfärgningar, förändringar eller annan skada på boett, länk/band eller övriga delar. Undvik att använda armband på samma arm som klockan, då detta repar samt sliter på doublén. 

Håll klockan ren. Rengör den med en mjuk trasa och vatten (bara om den tål vatten). Skölj av klockan efter att den varit i salt- eller klorvatten. Länken bör rengöras med jämna mellanrum för att behålla sitt utseende och minska slitage. Tänk på att pläterde armband är mer känsliga än armband gjorda av rostfritt stål . (Se ovan.) Rengör med en mjuk borste och milt tvålvatten. Efter all rengöring ska klockan torkas torr med en torr mjuk trasa.

Undvik magnetfält eller statisk elektricitet som kan skada klockans mekanism. Normalt sett påverkas inte klockan av t.ex. hushållsapparater som tv, stereo etc.

Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla. Extrem värme eller kyla kan orsaka att klockan inte fungerar som den ska samt förkortning av batteriets livslängd.

Undvik att utsätta klockor för fukt om de inte är markerade med 10 eller 20 ATM. Använd aldrig tryckknapparna eller kronan när klockan är fuktig. Skulle du få vatten eller kondens i klockan bör klockan undersökas omedelbart av en auktoriserad urmakare även om kondensen ser ut att försvinna, komponenterna i klockan kan bli skadade av detta.

Kondens i klocka. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar  kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar . Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

Läderarmband är en förslitningsdel och är en naturprodukt som är väldigt känslig för fukt, svett, kemikalier och nötning. Armbandet har bara en begränsad livslängd och skall (även av hygieniska skäl) bytas mellan 6-12 månader beroende hur man använder bandet. Vid byte skall även bandstiften kontrolleras eller bytas.

Ett armband som är av rostfritt stål oxiderar inte och behöver normalt inte putsas. Den kan eventuellt rengöras med lite såpa och vatten. Tänk på att din klocka inte alltid tål för mycket kontakt med vatten, läs om din klockas vattensäkerhet.

Fel hantering och skötsel är oftast orsaken till varför metallen blir missfärgad.

Ett armband och klocka som är pläterat måste skötas mer varsamt. Ett pläterat armband är mer ömtåligt än ett armband i rostfritt stål. Varsam hantering och rengöring är a och o med alla klockor och klockarmband. Ett pläterat armband som ska rengöras måste rengöras mycket försiktigt. Ett ordentligt gnuggande sliter självklart på den pläterade ytan och du riskerat att förkorta livslängden om det putsas för mycket.

Ett stort problem för ett fåtal människor är att de utsöndrar ämnen i huden som gör att metall missfärgas. Det kan i extremfall röra sig om några timmar innan ett smycke är missfärgat och fult. Det är tyvärr inget att göra något åt att det blir så. De allra flesta har tack och lov inte det problemet.


GARANTI

Alla klockor kommer med en garanti från tillverkaren. Den täcker ursprungsfel i urverket, urtavlan samt visarna och den gäller i två år. 

Garantin gäller inte under följande omständigheter: 

Skador till följd av felaktig skötsel/användning, olycksfall, slarv eller annan yttre påverkan.

Fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM eller högre ATM).

Skador till följd av ingrepp som utförts av annan än auktoriserad återförsäljare.

Skador på plast-, gummi-, läderarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa.

Skador på glas, ring, krona, boett, armband, bandstift, knappar, skruvar, stenar och övriga ytliga delar.

Armband täcks inte av garantin från klocktillverkaren, se det garantihäfte som finns i asken klockan levererades i. Missfärgningar, slitage, fel på låsmekanismen, sprintar och länkar täcks inte av din garanti.

Naturligtvis får du hjälp om din klocka kommer trasig vid leverans, men du måste omgående ta kontakt med oss om detta händer. Observera att klockan inte får vara använd och skyddsplasten måste vara kvar på klockan för att vi ska kunna hjälpa dig med det trasiga armbandet.

Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Om du behöver utnyttja din garanti ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst så du kan skicka in klockan till oss och få den hjälp du behöver.

Garantivillkoren kan skilja sig mellan de olika tillverkarna och finns angivna i klockans produktbeskrivning

Om din klocka har stannat och du behöver byta batteri inom ett år efter ditt köp ger vi dig 100:- tillgodo på ditt nästa köp. Ta din klocka till en urmakare och få batteriet utbytt, skicka sedan en bild på ditt kvitto till vår support.

Ibland kan batteriet sluta fungera även om klockan är relativt ny eftersom det kan ta lång tid från det att klockan tillverkas tills att den faktiskt kommer till en kund. 

Obs vi ersätter endast hela summan om batteriet tagit slut inom 2 veckor från det att du har hämtat ut paketet. 

Ta kontakt med oss omedelbart om din produkt/klocka är trasig eller skadad vid leverans. Vi behöver en bild på skadan för att effektivt kunna hjälpa dig. Mejla in en bild på produkten till support@swelando.se Om du upptäcker ett fel på din produkt och trots detta fortsätter att använda den, kan vi tyvärr inte ansvara för eventuella skador detta kan medföra. 

Bilden behöver vara tagen med bra fokus och det är viktigt att inget ljus reflekteras på produkten. 

Du har 14 dagars ångerrätt på oanvända produkter men om något händer med din produkt efter 14 dagar ska du naturligtvis också ta kontakt med oss så att vi kan avgöra vad som ska göras. 

Vid fel/skada av använd produkt som täcks av din garanti kan vi hjälpa dig i följande turordning (enligt Konsumentköplagen) 


1) Varan repareras. Kan den inte repareras så

2) Får du en annan vara i stället. Om samma eller liknande produkt inte finns tillgänglig så

3) Kan du få avdrag på priset eller 

4) Efter 2 reparationer kan köpet hävas i vissa fall


Alla garantireparationer av klockor utförs av vår egen urmakare. Reparartionstiden varierar men tar vanligtvis 5-7 veckor. Tiden beror på tex vilket fel klockan har och/eller om reservdel måste beställas, Under vissa perioder av året tex vid jul, kan reparationstiden förlängas.

Du får ett Swelandogarantikort med de produkter som har 2 års garanti.

Du kan gå in och registrera din produkt HÄR


BESTÄLLNING OCH BETALNING

Swelando använder Klarna Checkout för privatkunder. Detta gör det möjligt för våra kunder att betala via fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice 

Kom ihåg att alltid kolla din skräppost. Om du har inte fått en bekräftelse via e-post eller sms vänligen ta kontakt med oss på Swelando-Kundtjänst. Vi kontrollerar gärna vad som har hänt.  Det kan vara så att du har angett en felaktigt e-postadress när du gjorde din beställning.  

Du kan alltid avbryta din beställning oavsett om du har köpt en vara via vår hemsida eller tex LetsDeal genom att kontakta vår support på support@swelando.se. Så länge paketet inte har hunnit skickas kan det stoppas utan extra avgifter.

Vi sköter kontakten med LetsDeal och ber dem återbetala/makulera fakturan så fort vi har stoppat leveransen. Vi tar även hand om din Klarnafaktura och makulerar den, alternativt ber Klarna återbetala beloppet till ditt konto om du har handlat via oss. Klarna betalar vanligtvis tillbaka inom ett par arbetsdagar. 

FRAKT OCH LEVERANS

Produkterna skickas alltid rekommenderat med Schenker från vårt lager. Paketet kommer till ditt närmaste Schenkerombud inom 1-2 arbetsdagar. 

Vi kan inte ansvara för eventuella förseningar som uppstår hos Schenker

Vi skickat alltid ut din order när den är komplett.

Den totala leveranstiden beror på om du har beställt en lagervara och/eller en beställningsvara. 

Om du endast har beställt en eller flera lagervaror kan de skickas samma eller nästa arbetsdag beroende på vilken tid på dygnet du har beställt.  

Om du har köpt en beställningsklocka tar det vanligtvis 8 arbetsdagar att få in den till vårt lager. Det kan ibland ta längre tid men ofta får man sin produkt levererad inom 14 arbetsdagar.

En leveransavisering skickas via SMS och mejl med ett spårningsnummer så att du kan spåra ditt paket när din order skickas från vårt lager.  Ett avi-SMS skickas av Schenker när paketet har kommit fram till uthämtningsstället. Här  kan du söka för att se vilket ombud paketet levereras till. Det första alternativet som kommer upp är det ombud paketet skickas till, det går inte att välja själv.

Ett påminnelse-AVI skickas av Schenker om paketet inte hämtats ut efter några dagar. Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar. 

Fraktavgift på 59:- tillkommer vid varje beställning som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp. Om ditt paketet inte hämtas ut i tid utan går i retur tar vi en avgift på 150 kronor om du vill få det utskickat igen. Om du inte vill ha din produkt kommer ytterligare 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad.

Vid eventuell försening av leverans som vi kan förutse informerar vi självklart dig.

Försenade produkter prioriteras alltid.

Din Klarnafaktura aktiveras först när ditt paket är skickat

ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Vi tillämpar distanshandelslagen vilket innebär att man alltid har 14 dagars full ångerrätt på alla oanvända produkter

Kontakta Swelandos-Kundtjänst om du vill ångra ditt köp.

Vår kundtjänst hjälper dig med information om vad du behöver göra vid retur. Du får även en retursedel när du har kontaktat oss.

Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 59:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från. 

Tänk på att skicka tillbaka alla dokument som originalgarantibeviset, ask etc med varan. 

Ångerrätten gäller ej på intimprodukter som inte har särskild plombering, så som underkläder och örhängen. 

Klockor kan provas men inte användas så att det blir märken eller skador på den. Om du har förminskat ditt armband går det inte att ångra köpet. 

Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

OBS: Detta gäller ångerrätten inte reklamation av en skadad vara vid leverans. 

Om du har köpt din vara via tex LetsDeal sköter vi kontakten med dem och ber dem återbetala/makulera fakturan så fort vi har fått din returvara.

Om du har handlat direkt via vår hemsida tar vi hand om din Klarnafaktura och makulerar den, alternativt ber Klarna återbetala beloppet till ditt konto. Observera att när du ångrar ditt köp och returnerar din produkt blir du inte återbetald de 59:- för frakten som är gjord. Klarna betalar vanligtvis tillbaka inom ett par arbetsdagar.

Ta kontakt med oss på Swelandos-Kundtjänst om du har beställt fel produkt eller om du har fått fel produkt. Vi hjälper dig naturligtvis att lösa problemet.

OBS! Vissa färger kan vara svåra att fånga på en bild på grund av att blixt måste användas etc, så en viss skillnad kan förekomma mellan färg på bild och färg på produkten i verkligheten.

Om du vill byta modell går det bra att ta kontakt med vår kundtjänst.

En administrationsavgift på 199:- tillkommer vid byte. Denna avgift dras via Klarna om den klockan du byter till är billigare. Annars mailas en separat inbetalningslänk där du betalar in resterande belopp. Då ingår returfrakt samt ny frakt ut igen. Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Vid ånger av ett köp eller felbeställning betalar du frakten själv. Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 59:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från. 

Vi betalar frakten om det är fel vara som skickats ut eller om varan är trasig vid leverans. En förbetald fraktsedel mejlas som ska skrivas ut och sättas på paketet. Vi kan tyvärr inte ansvara för några kostnader om du själv väljer att köpa en fraktsedel från ett annat fraktbolag. 

Vi står för frakten om en vara ska skickas in för reparation som går under garantin. 

Om du själv orsakat skador på varan eller har ett fel som inte täcks av din garanti står du för frakten fram och tillbaka plus eventuella reparationskostnader. Frakten kostar 150:- 

För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-, om du vill få det utskickat igen.

SMYCKEN

Ditt smycke är ett modesmycke och har inte samma hållbarhet som premiumsmycken.

Modesmycken tål bara visst slitage och användning. Hållbarhetstiden på ditt smycke beror på hur du använder den.

Vardagligt bruk på ett modesmycke gör att den slits fortare än om den bara används till festligare tillfällen. 

Tänk på att ta hand om ditt smycke så du kan njuta av den längre. 

Utsätt inte ditt smycke för parfym, krämer eller andra kemikalier då detta skadar ytbehandlingen

Ångerrätten gäller ej på intimprodukter som inte har särskild plombering, så som örhängen. 

Örhängen går alltså ej att returnera. 

Halsband och armband går bra att returnera inom 14 dagar så länge de inte är använda. De måste skickas tillbaka i obruten originalförpackning. 

Nyhetsbrev
Produkten är slutsåld för tillfället. Fyll i e-post så får du ett meddelande när produkten finns på lager igen.